maanantai 15. heinäkuuta 2019

LEIKKEJÄ ÄIDINKIELEN TUNNEILLE

Kävely ja tervehtiminen
Kävellään tilassa sikin sokin 1) täysin omissa maailmoissamme 2) otetaan nopeita katsekontakteja /
uteliaita vilkaisuja vastaantulijoiden kanssa 3) moikataan vastaantulijaa katsekontaktin kera
4) kätellään vastaantulijaa, kerrotaan oma nimi ja joku adjektiivi (esim. Pauliina Hidas. Vastaantulija
jatkaa sitten matkaansa käteltävän adjektiivin määräämällä tavalla seuraavan vastaantulijan luo ja
esittelee itsensä saamallansa adjektiivilla (esim. Pauliina Pirteä). Osallistujien adjektiivi sekä kävelytyyli
siis muuttuu jokaisen kättelyn seurauksena. Adjektiivin tilalla voi olla myös verbejä, substantiiveja,
eläimiä, englanninkielisiä sanoja, numeroita jne. 


Luokkaformulat

Perustetaan formulatallit, joissa on 4-5 oppilasta. Keksitään talleille nimet. Sovitaan ajojärjestys tallin sisällä ja se kuka tai ketkä ajavat kaksi kierrosta (eli suorittavat kaksi tehtävää). Ryhmät asettuvat valitsemansa järjestyksen mukaisiin riveihin luokan seinustoille.

Tehtävät suoritetaan ryhmissä mahdollisimman nopeasti järjestyksessä, yksi oppilas kerrallaan. Kun oppilas on suorittanut tehtävänsä, hän viittaa ja jähmettyy paikoilleen. Kierroksen nopein tiimeistä saa 3 pistettä, kakkostiimi 2 pistettä ja kolmanneksi tullut tiimi 1 pisteen. Pelataan useita kierroksia ja lasketaan tiimien pisteet yhteen.

Tehtäviä: luettele a) eläimiä, b) e-kirjaimella alkavia sanoja, c) yhdyssanoja, d) verbejä, e) satuhahmoja, f) 4-kertotaulun vastauksia, g) parittomia lukuja, h) kulkuvälineitä, i) kuukausia



Nimi-Cluedo
Istutaan piirissä. Leikin aluksi osallistujat kertovat, kuinka monta kirjainta heidän etunimessään on.
Jokainen osallistuja saa vuorollaan esittää yhden kysymyksen, jolla pyrkii saamaan jotain tietoa piirissä
istuvien muiden osallistujien nimistä (esim. kaikki, joiden nimi alkaa K-kirjaimella, nosta käsi ylös).
Kun kierros on käyty, yritetään kertoa, mitkä osallistujien nimet ovat.  Mikäli nimet ovat tuttuja, jokainen
valitsee aluksi sanan (esim. eläimiä), joita lähdetään kysymyksillä selvittämään.


Hirsipuu piirissä
Istutaan piirissä. Jokainen osallistuja keksii sanan (esim. kulkuväline), jonka kirjaimet kirjoittaa lapuille.
Laput laitetaan kirjoitus alaspäin osallistujan eteen, jolloin kaikki näkevät, kuinka monta kirjainta sanassa
on. Yksi kerrallaan osallistujat saavat ehdottaa kirjainta. Jos kyseinen kirjain löytyy jostain sanasta,
käännetään kirjain näkyviin. Mikäli ehdotettua kirjainta ei löydy, yhteiseen hirsipuuhun ilmestyy osa.
Saadaanko kaikki sanat selville, ennenkuin hirsipuu valmistuu?


Ajatustenlukijat
Harjoittellaan sanojen muodostamista alkutavun avulla. Ope valitsee luokan seinälle heijastetusta
kuvasta jonkin esineen ja sanoo siitä ensimmäisen tavun. Oppilaat leikkivät ajatustenlukijoita ja
yrittivät arvata, mitä kuvan esinettä ope ajattelee.


Ihmekynä
Tällä kynällä pystyy kirjoittamaan kaikki vaikeatkin sanat. Oppilas ottaa näkymättömän kynän käteensä
ja kirjoittaa sillä esim. toiseen kämmeneensä, pöytään tai ilmaan pyydetyn sanan. Kirjoittaessaan
oppilas toistaa sanan ikään kuin lukisi sen (esim. "leo-par-di").


Kirjainsalaatti, tavusalaatti
Ope jakaa jokaiselle oppilaalle yhden, lapulle kirjoitetun kirjaimen. Open merkistä esim. kaikki luokan
A-oppilaat ja U-oppilaat nousivat ylös ja vaihtoivat paikkaa. Kun uusi paikka oli löytynyt, oma kirjain
yhdistettiin vieruskaverin kirjaimen kanssa ja syntynyt tavu luettiin yhdessä. Leikissä kannattaa jakaa
oppilaille enemmän vokaaleja, jotta luettavia tavuja syntyisi helpommin. Lisäksi konsonanttioppilaat
kannattaa ohjeistaa vaihtamaan samanaikaisesti paikkojaan, jottei syntyisi vaikealukuisia vain
konsonanteista muodostuvia tavuja. On huomattavasti helpompi lukea tavuja AS tai OO kuin tavuja SK
tai KK. Lukutaidon karttuessa aiempaa leikkiä voi leikkiä myös tavulapuilla. Oppilaiden vaihtaessa
paikkojaan tavulaput yhdistetään uuden vieruskaverin kanssa ja muodostuneet sanat luetaan yhdessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti